Skadeverkstad

På vår skadeverkstad utför vi alla typer av skadereparationer på din bil. Vi använder oss av kompetent personal och godkänd utrustning för att du som kund ska vara säker på att din skadereparation blir utförd efter gällande säkerhetsanvisningar för just din bil. Detta trygger din bils säkerhet och andrahandsvärde.
Ett försäkringsbolag kan hjälpa dig med det finansiella så kan du behöva kontakta en skadeverkstad för att få hjälp med det materiella. En skadeverkstad har tekniker som är experter på din bil och de använder verktyg och material för att reparera din bil invändigt och utvändigt. Dom hjälper dig att återställa din bil till sitt ursprungliga skick. Så det är viktigt att man söker hjälp hos den rätta skadeverkstaden när en skada uppstått eller olycka inträffat.

Försäkringsbolag

Här finner du länkar till de vanligaste försäkringsbolagen vi samarbeta med så att du snabbt och enkelt kan ta kontakt med ditt bolag.

Billackering

Billackering är en känslig process och kräver att billackerarna har goda kunskaper och tillgång till modern utrusning och teknik. Våra billackerare lackar bilen med av biltillverkaren föreskriven vattenburen billack. Detta är både miljövänligt och ger billacken den rätta finishen.
På billackeringsavdelningen utförs slipgrundning av riktade ytor, nerslipning av detaljer, maskering och lackering av åtgärdade detaljer i minst tre lager med mellanluftning.

Plåtslageri

När din bil rullar in i vår plåtverkstad börjar bilplåtslagaren med att plocka bort skadade plåt- och plastdetaljer och frilägger den underliggande skadan för att rikta upp bilen.
Vi kompletteringsbeställer samtidigt hem nya delar om det behövs. Plastdetaljer som går att återmontera reparerar vi.
När bilen är riktad passas de nya delarna in. Vi rostskyddar alla skarvar och utbytta detaljer. Därefter förs bilen över till vår avdelning för billackering.

När du lämnar bilen till oss

För att vi ska ta hand om din bil på bästa sätt är det några saker du bör tänka på

  • Töm bilen på personliga tillhörigheter.
  • Vänligen montera ner takbox samt plocka ur bilbarnstol och hundbur.
  • Tvätta bilen innan inlämning till oss. Har du svårt att hinna med det kan vi tvätta bilen mot en avgift.
  • Lägg fram låsbult för hjul och nyckel till dragkrok.
  • Skadeanmälan – kan göras direkt på försäkringsbolagets hemsida, skriftligen och skickas med post eller på plats hos oss, så hjälper vi dig.

Skadehantering – steg för steg

När du råkat ut för en olycka följer vi alltid samma process. Är du osäker på någon del i hanteringen? Tveka inte att kontakta oss!

  • Kollision eller skadetillfälle.
  • Skadeanmälan – kan göras direkt på försäkringsbolagets hemsida, skriftligen och skickas med post eller på plats hos oss, så hjälper vi dig.
  • Skadebesiktning – kan göras digitalt via app eller vår kundservice, eller på plats hos oss (då behöver du först boka en tid). Efter detta görs en kalkyl över nödvändiga reparationer till försäkringsbolaget, som de i sin tur skall godkänna.
  • Bokning av skadereperation – vi kommer överens om när skadan skall repareras, hjälper dig med ev. bokning av hyrbilunder skadeperioden och ger dig ett beräknat datum då bilen bör vara klar. Därefter beställer Helmia reservdelar från biltillverkaren och planerar bilens resa i våra olika processer – plåt, glas, lackering och montering.
  • Inlämning av bil.
  • Utförande av reparation, lackeringsarbete och ihopmontering. Därefter gör vi en efterkontroll av arbetet.
  • Utlämning av bil – vi ringer upp dig och meddelar att bilen är klar och när du kan hämta den. Om du ska betala självrisk gör du det till oss i samband med att du hämtar bilen – sedan sköter vi resterande kontakt med försäkringsbolaget.

Meddela Oss